مسئول طرح های بسیج سازندگی در سپاه ثارالله کرمان عنوان کرد؛

سپاه جلوی خروج دسترنج کشاورزان توسط دلالان را گرفت

مجری طرح های بسیج سازندگی در سپاه گفت: سپاه به کمک بنیاد تعاون بسیج اقدام به خریدن سیر در منطقه شهداد کرد که توانستیم در دو سال اخیر یعنی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ قیمت سیر را به صورت ثابت در منطقه نگه داریم .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی از کرمان، عرفان موسی پورمجری طرح های بسیج سازندگی در سپاه  در راستای کمک به احیاء اشتغال سنتی و بومی شهداد به خبرنگار ما  گفت: این نهاد در سال های ۹۵ ، ۹۶ و  ۹۷ با دادن وام های اقتصاد مقاومتی جهت فرآوری سیر شهداد اقدام کرد که ۱۳ کارگاه خشک کردن سیر و پودر سیر و یک کارخانه صنایع تبدیلی را با کمک مردم بومی در منطقه ایجاد شد.
 
وی از عدم همکاری کشاورزان گلایه کرد و گفت: در این سال ها متاسفانه به دلیل اینکه کشاورزان می خواستند سریع تر به پول برسند سیر را به صورت خام (یعنی به همان صورتی که از زمین برداشت می کردند) می فروختند و دلالان هم که سودشان را در این زمینه می دیدند کشاورزان را ترغیب کردند به جای این که سیر را به کارگاه ها جهت فرآوری بدهند، سیر را به خارج از منطقه به استان های شمالی کشور همچون تبریز و ارومیه جهت فروش در بازارهای خارج ازکشور مثل روسیه، آذربایجان و ارمنستان فرستادند.
 

موسی پور عدم حمایت مردم از فرآوری محصول را سبب شکست این طرح دانست و گفت: ترغیب دلالان با شعار حمایتی که اگرخود کشاورز اقدام به فروش سیر کند سود کلانی را به دست می آورد عملا محصول به کارگاه ها فروخته نشد  تا به پودر سیر تبدیل شود و با قیمتی گرانتر به بازارهای جهانی عرضه شود بنابر این عدم حمایت کشاورزان مشکل سازشد برای ما و سبب شد تا کارگاه های مورد حمایت ما تعطیل شوند .
 
وی ادامه داد: در دوسال اخیربرای اینکه دلالان قیمت سیر در سال ۹۹ از کیلویی ۱۳ هزار تومان را  به کیلویی ۲ هزار تومان رساندند و کشاورز متضرر شد برای این که این مشکل بوجود نیاید سپاه به کمک بنیاد تعاون بسیج اقدام به خریدن سیر در منطقه شهداد کرد که توانستیم در دو سال اخیر یعنی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ قیمت سیر را به صورت ثابت در منطقه نگه داریم .
 
موسی پور با بیان اینکه کشاورزان از صنایع فراوری حمایت نکردند اما سپاه بازهم کمک حال انان شد گفت: گرچه به صورت خام فروشی در منطقه انجام می شود اما قیمتش برای کشاورز از بین نرود و کشاورز متضرر نشود طوری که  درسال ۹۹ سیری که می بایست حداقل کیلویی ۵ تا ۶ هزار تومان فروخته شود با کیلویی ۲ هزار تومان مشکل سازشد  و کشاورزان را متضرر کرد.
 


موسی پور با بیان اینکه از پول نقد و به موقع جزو فرهنگ بومی مردم منطقه شهداد است، گفت: کشاورزان می خواهد سریعا به پول برسند و این حق طبیعی  آنهاست بنابر این بهترین راهی که بشود مشکل را دراین منطقه حل کرد، ایجاد کارگاه های دولتی است یا حمایت سرمایه ای دولت  است.

این مجری اقتصادی تاکید کرد: عدم تامین سرمایه اولیه مشکل بزرگی است که در منطقه وجود دارد در سال های اجرای طرح زمانی که کشاورز سیر را تحویل کارگاه می داد کارگاه شش ماه زمان برای فرآوری لازم داشت  تابتواند محصول را بفروشد و به سرمایه تبدیل کند بنابر این رسیدن به پول و سرمایه اولیه برای کشاورزی زمان بر بود.
 
 وی ادامه داد: اگر کارگاه های فرآوری سیر حمایت سرمایه ای داشته باشند از سوی دولت، کشاورز زمانی که سیر را تحویل کارگاه می دهد، به صورت نقد پول دریافت کند تا این واحد نیز بعد از فروش محصول فراوری شده نیز پول خود را دریافت کند این راه جایگزین می شود و مشکل رفع می شود.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.